Amazon.no – 5 utfordringer og mulligheter for nordiske nettbutikker

Amazon er sannsyneligvis på vei til Norden og Norge. En mer detaljert lanseringsplan er ikke gitt, men noen eksperter sier det kan skje allerede i 2018, i Sverige ihvertfall. Hva kan dette innebærer for små og mellomstore nettbutikker? Hvordan skal små nettbutikker reagere på dette? Hvilke utfordringer og muligheter medfører en lansering av Amazon på det nordiske markedet?

 

5 muligheter for nettbutikker:

1. Utvide kundekretsen

Amazon har over 94 millioner unike besøkende hver måned, bare på euro-markedene (Tyskland, Frankrike, Italia og Spania). Ved å koble nettbutikken til Amazons forhandlernettverk, kan du nå denne kundebasen.

2. Internasjonalisering med hjelp av Amazon

Med tilkobling til Amazon kan du øke din internasjonale rekkevidde betraktlig. Innholdet i nettbutikken bør da støtte forskjellige språk og valutaer.

3. Bli en del av kundernes mest populære søkemotor

Amazon har blitt den mest populære søkemotoren på hovedmarkedet sitt, over Google, når konsumentene søker etter produkter. I norden kommer vi antageligvis til å følge den trenden.

4. Markedsføringssystem og verdien i Amazons varemerke blir tilgjengelig

Amazons enorme ressurser innenfor digital markedsføring og Amazons sterke og velkjente varemerke kan være til god hjelp i markedsføringen både i inn- og utland, noe som ofte er det svakeste leddet for små lokale nettbutikker. Amazons varemerke skaper tillit for kundene, noe som også kan gi merverdi for en global nettbutikk.

5. Amazons lagerhåndtering og logistikk

Amazons logistikk er i sin helhet trimmet nærmest til perfeksjon. Nettbutikker kan levere direkte selv eller bruke Amazons egne lager (FBA). Amazon har allerede FBA-lager i England, Tyskland, Frankrike, Spania og Italia. I følge rykter kommer det også til å åpnes et slikt lager i Sverige, hvor Amazon allerede har kjøpt tomt.

 

5 utfordringer for nettbutikker:

1. Kommisjonsfordelingen kommer til å endres

Amazon tar en ganske stor del av produktenes marginal. I gjennomsnitt ligger Amazons forhandlerkommisjon på 15%. Kommisjonen regnes ut etter produktkategori, f.eks. er kommisjonen for datamaskiner 6% men for smykker er den 20%. Amazons kommisjoner på det amerikanske markedet kan du se her. Det kan selfølgelig bli annerledes i Sverige.

2. Hard konkurranse

Hos Amazon kan forbrukerene enkelt sammenligne produkter. I havet av forhandlere kan det være vanskelig å skille seg ut blandt konkurrentene. Hos Amazon kan du f.eks. skille deg ut med  varemerket ditt, kundeservice, gode produktbilder eller pris. Hvis du ikke selger egne produkter er det kanskje vanskeligst å konkurrere på pris. Amazons egne produkter og deres prissettingssystem er automatisert på en måte som gjør at små forhandlere har problemer med lønnsomheten på lett tilgjengelige produkter. Dessuten bryr ikke Amazon seg så mye om varemerket ditt da deres forrwtningside er å selge så mange produkter som mulig til laveste pris. Men man kan alltid konkurrere om tjenester, for det kommer antagelig ikke til å være Amazons sterkeste side.

3. Forretning på lånt marked

Amazon bestemmer såklart reglene og endrer dem når de føler for det. Du som fohandler må bl.a. ha rett og tillatelse til å selge produktene, og her sies det at Amazon er veldig strikte. Antallet produkter som krever godkjennelse øker hele tiden, og hvis du ikke har nødvendige tillatelser og sertifikater, kan Amazon kaste deg ut. Det finnes også en risiko for at grossister kan inngå avtale direkte med Amazon og samtidig forby andre å selge samme produkter der.

4. Trege transaksjoner

Amazon betaler ut for salg til forhandleren, minus kommissjon annen hver uke. Dette kan innebære et voksende behov for likviditet hos forhandleren, men dette kan også sees fra en positiv side hvis salget med Amazon går i en voksende kurve. Det er jo selfølgelig en fordel hvis forretningen er lønnsom, dekker alle omkostninger og sitter igjen med avkastning.

5. Amazon er komplisert

Det er teknisk enkelt å starte å selge med Amazon via Vilkas ferdige integrasjon, men som forhandler må du lære deg Amazons system, som er en helt egen verden. I tillegg må du, hvis du vil at produktene dine skal vises og bli en del av Amazons AI, investere stort, både tidsmessig og økonomisk fra dine egne begrensede resurser. Også internasjonale mva spørsmål kan være utfordrende for små nettbutikker, og Amazon hjelper ikke mye.

Det mest intressante med alle risikoer og muligheter i denne analysen, er at små og mellomstore nettbutikker er Amazons største konkurrenter. Amazons steinrike Jeff Bezos har snudd denne risikoen til en mulighet og vil tilknytte de mindre nettbutikkene til Amazon. Amazon må da tilslutt ta hensyn til konkurransen og samtidig alle de nettbutikkene som allerede finnes i Norden. Er den nordiske netthandelen klar til å konkurrere med Amazon? Amazon har med sikkerhet allerede gjort analyser, og det virker som de ser muligheter her, men de har nok gjort grundig studier også på lokale risikoer og utfordringer. Til slutt vendes blikket mot forbrukerne, som tar den faktiske besluttningen om hvor de skal handle. Nordiske forbrukere er ikke nybegynnere i netthandel fra utlandet, så Jeff kan nok ønske nordiske forbrukere velkomne, med et smil om munnen og le hele veien til banken, som han også sikkert eier snart.

Er det vært å koble seg til Amazon eller er det bedre å la være? Det avhenger mye av produkt- og markedsføringsstrategien din. Uansett bør du forberede deg på at Amazon er på vei hitover og samtidig ta dett opp med dine medarbeidere og viktige partnere. If you can't beat them, join them. Hvis du ikke samarbeider med dem, tvinges du til å konkurrere mot dem.

Back

Share on social media