Bloggen

En blogg for de som vil starte nettbutikk, markedsføre en nettbutikk, drive nettbutikk eller bare følge utviklingen innen e-handel.

Hva gjør at en nettbutikk selger?

Hva er det som gjør at en nettbutikk faktisk selger? Butikken må være enkel å navigere og den må alltid føles sikker å handle i. Ofte blir produktene litt usynlige under en stor bildeslider på førstesiden. På produktsidene mangler det i mange tilfeller tilstrekkelig informasjon om produktene, som kan gjøre at kundene ikke føler seg sikre nok til å gjøre et valg.

Nettbutikkens design - vinner konverteringsoptimalisering eller det visuelle?

Når nettbutikkens utseende utformes, gjelder det å finne en balanse mellom konverteringsoptimalisering og det visuelle. Et bra bilde eller en kul video som fyller hele startsiden, kan gi et heftig inntrykk på besøkende. Men hjelper det for nettbutikkens grunnleggende formål, salget? En nettbutikk kan selvfølgelig være både visuelt imponerende og samtidig selge bra, så lenge helheten er godt gjennomtenkt. 

Beskytt nettbutikken med SSL-sertifikat

Hva er egentlig SSL?

SSL er en teknikk som brukes til å beskytta tilkoblinger mellom internettbrukeren og internettjenestene. Forkortelsen kommer fra engelsk Secure Sockets Layer, men i dagligtale brukes SSL eller HTTPS.

Med en ubeskyttet tilkobling mellom brukerens nettleser og tjenesten, er kanalen som sender all data ubeskyttet og all informasjon kan i prinsippet avlyttes.

Øk hastigheten i nettbutikken - fjern fartsdumpene

Hvor raskt en nettbutikks sider lastes, har vesentlig betydning for kundeopplevelsen og derfor også for salget. Hvis en lenke fra søkeresultatet tar flere sekunder å laste inn, kommer en utålmodig surfer definitivt til å bli lei og gå til neste lenke i søkeresultatet. Også Google legger merke til dette og bruker siders hastighet som et kriterie ved opplisting av søkeresultater.

Kupongkoder, en utprøvd og elsket markedsføringsteknikk

Ved å tilby rabattkuponger til kundene dine, kan du øke sjansene for at de legger inn en bestilling i nettbutikken din, eller bestiller mer enn de i utgangspunktet hadde planlagt.

Rabattkuponger har historie som kan spores tilbake til 1887 og Coca-Cola. Den daværende eieren av den hemmelige oppskriften for Coka-Cola, Asa Griggs Candler, var overbevist om potensialet til produktet han hadde. Spørsmålet var hvordan han kunne overbevise mange nok mennesker om å prøve ut den nye drikken.

Klar, ferdig, ny personvernfordring

EU's nye personvernfordring GDPR (General Data Protection Regulation) trer i kraft 25. mai 2018. Den nye loven omhandler hver enkelt bedrifts ansvar i forhold til å håndtere alle personlige data, uavhengig om de gjelder kunder, partnere eller bedriftens egne ansatte. Bedrifter må også avklare mer inngående og tydelig hvordan dataene blir samlet inn, hva de brukes til, hvor lenge de lagres og hvordan prosessen med å påvirke håndteringen av egne personlige data fungerer.

Hvorfor klarer e-handel seg bedre enn tradisjonell fysisk handel?

Hvorfor merkes ikke en lavkonjunktur like mye for netthandel som den gjør for fysisk handel? Av en eller annen grunn klarer e-handel seg bedre i dårlige tider. Dette sier noe om at kundene i større grad velger å handle på nettet, på bekostning av den tradisjonelle handelen. Hvorfor? Har e-handel lyktes bedre på noen områder i forhold til den fysiske handelen?

10 grunner til hvorfor e-handel klarer seg bedre enn fysisk handel:

1. Lavere priser

Share on social media