GEO-blocking i EU/EØS: Hva bør nettbutikkeiere vite?

3. desember 2018 ble forbudet mot urettferdig geoblokkering aktivert innenfor EU, disse reglene vil snart gjelde i Norge også. Nettbutikker må følge disse nye reglene ved levering til andre EU/EØS-land. I dette blogginnlegget kan du lese mer om hva du som nettbutikkeier må gjøre og hvordan du endrer innstillingene i Vilkas' nettbutikkløsning.

Med nettbutikk hos Vilkas er det enkelt å selge til andre land. Internasjonal handel blir også mer og mer interessant for små og mellomstore nettbutikker. Ved å selge til andre land, kan du utvide markedet og øke salget.

En del nettbutikker vil allikevel ikke levere til alle land, og har brukt en metode som kalles geo-blocking. Geo blocking kan f.eks. blokkere brukere fra visse land fra å komme inn i nettbutikken eller hindre dem fra å bestille produkter til adresser i spesifikke land. En del nettbutikker har også vist forskjellige priser for besøkende fra forskjellige land.

15% av forbrukerne i europa handler allerede over landegrensene i nettbutikker fra andre EU-land. EU vil at denne prosentandelen skal bli større og jobber for en grenseløs, fri netthandel i Europa. Fra den 3. des 2018 har EU derfor laget et forbud mot geoblockering og liknende metoder. Målet med denne forordning er å forhindre diskriminering ved kjøp på nettet, med bakgrunn i kundens nasjonalitet, bosted eller forretningsadresse.

Hvem påvirkes av de nye reglene?

Endringene påvirker nesten alle nettbutikker som er lokalisert i EU. Ett unntak er f.eks. nettbutikker som kun selger digitale produkter, som nedlastbar musikk eller tekster. Som nettbutikkeier må du selv sørge for at du følger de nye reglene i nettbutikken din.

Hva bør du tenke på?

Blant annet bør nettbutikker være oppmerksomme på følgende punkter:

  • Det er forbudt å blokkere besøkende fra spesifikke land. Dette er og har heller ikke vært mulig i Vilkas nettbutikker.
  • Det er forbudt å vise forskjellige priser for besøkende fra forskjellige land. Dette er og har heller ikke vært mulig i Vilkas nettbutikker.
  • Det må være mulig for kunder fra hele EU å handle i nettbutikken din. Alle EU-land må kunne anngis som faktureringsadresse i bestillingsprosessen.
  • Kunder må kunne anngi en leveringsadresse i orderprosessen som er forskjellig fra faktureringsadressen. Dette er som standard mulig med Vilkas nettbutikker.
  • Det faktum at kunder fra EU-land kan handle i nettbutikken din betyr ikke at du må levere varer til alle dissa landene. I stedet kan du f.eks. tilby muligheten for kundene å hente produktene på kontoret ditt eller i butikken din. Hvis du f.eks. ikke tilbyr leveranser til Polen, så kan kunder i Polen fortsatt legge inn bestillinger, men får ikke produktene levert hjem. De kan eventuelt hentes i butikken din eller sendes via kurier eller til en norsk adresse.

Hva må du som nettbutikkeier gjøre?

Først bør du bestemme deg for hvilke land du skal levere til og hvilke leveringsmetoder du vil tilby i de forskjellige landene. Det enkleste å sette opp er hvis du kun leverer til samme land som butikken opererer fra.

Etter dette kan du gå igjennom disse punktene for nettbutikken din:

  • Inkluder alle EU-land i listen over tilatte fakturerings- og leveringsadresser i nettbutikken.
  • Bestem hvilke land du skal leverere produktene dine til. På butikknivå Pro kan du begrense leveringsmetoder avhengig av land. Hvis du har nettbutikk på Starter, Mini eller Activenivå, der denne funksjonen ikke er tilgjengelig, kan du benytte en av metodene beskrevet nedenfor.
  • Du kan opprette en leveringsmetode der kundene kan hente produktene selv.
  • Beskriv alle begrensninger for leveranser i de generelle villkårene.

Her kan du se mer detaljerte instruksjoner for de forskjellige metodene.

Tillat alle EU-land som fakturerings- og leveringsadresser

  1. I butikkadministrasjonen åpner du Innstillinger > Innstillinger for land > Land.
  2. Nederst på listen kan du velge hvilke land du vil legge til. Her på EU:s nettside finner du en liste over alle medlemslandene.
  3. Klikk Lagre.
  4. For å legge til flere land, repeter fra punkt 2.

Pro-butikker: angi land for levering

Disse instruksjonene er bare nødvendige å følge omdu vil definere forskjellige leveringsvilkår for forskjellige land. Hvis du har en Starter-, Mini- eller Active-butikk kan du gå til seksjonen "Andre enn Pro-butikker: gi leveringsmetodene korrekte navn".

  1. I badministrasjonen åpner du Innstillinger > Innstillinger for Land > Regioner.
  2. Nederst på listen kan du oppgi et navn for regionen, f.eks. Syd Europa.
  3. Klikk Lagre.
  4. Klikk på regionen du opprettet for å endre på oppsettet.
  5. I kolonnen til høyre velger du alle landene som skal inkluderes i regionen. Du kan kun velge land som er lagt til inettbutikken på siden Innstillinger > Innstillinger for land > Land.
  6. Klikk Lagre.
  7. Nå kan du velge hvilke regioner leveringsmetoder skal tilbys for. Gå til Innstillinger > Levering.
  8. Klikk på en leveringsmetode i listen.
  9. I rullgardinmenyen for "Tillat bruk av følgende leveringsadresser" kan du velge regioner du vil at denne leveringsmetoden skal være tilgjengelig for.
  10. Klikk Lagre.

Andre enn Pro-butikker: gi leveringsmetodene korrekte navn

Følg disse instruksjonene hvis du vil definiere forskjellige leveringsvilkår for leveranser til forskjellige land.

Hvis nettbutikken din er en Starter, Mini eller Active butikke, er ikke funksjonen for å begrense leveringsmetoder etter region tilgjengelig. Du bør da informere kundene dine om alt de trenger å vite i vilkårene for nettbutikken din.

I tilleg bør du navngi leveringsmetodene med beskrivende tekster, f.eks. "Levering i Norge". I administrasjonen åpner du Innstillinger > Levering og velger fra listen leveringsmetoden du ønsker å gjøre endringer på. Navnet på leveringsmetoden kan du endre i feltet "Navn i butikken".

Hvis en kunde velger denne leveringsmetoden selv om leveringsadressen ikke er i Norge, kan du avvise bestillingen og kontakte kunden.

Hvis du vil, kan du lage et alternativ for avhenting i butikk

Hvis nettbutikken din ikke allerede tilbyr dette alternativet, kan du opprette en leveringsmetode der kunden selv kan hente bestillingen sin direkte fra butikken eller lageret.

  1. I administrationen åpner du Innstillinger > Levering.
  2. Klikk på Legg til.
  3. I listen "Logistikkleverandører" veljer du "Brukerdefinert leveringsmetode".
  4. I listen "Type" velger du "Gratis levering".
  5. For "Navn i butikken" fyller du i f.eks. Hent i butikk.
  6. Klikk på Legg til.
  7. Gjør leveringsmetoden synlig.
  8. Hvis du har en Pro-butikk kan du velge hvilken region avhentingi butikk skal være tilgjengelig for, under "Tillat bruk av følgende leveringsadresser".
  9. Hvis du vil uttfype mer, kan du legge til en beskrivelse av denne leveringsmetoden i feltet "Kommentar". Der kan du f.eks. oppgi en eksakt adresse for avhenting.
  10. Du kan også definiere resten av innstillingene på denne siden.
  11. Klikk Lagre.

Informer kunene om eventuelle begrensninger i butikken

Du kan tilby kundene dine informasjon om eventuelle begrensninger for levering i vilkårene for nettbutikken. For å gjøre dette går du inn på Innhold/kategorier > Forhåndsvisning av innhold. I venstre spalte under "Sider" kan du velge siden du vil redigere.

Spørsmål og svar

Er det endringer i systemet eller i selve butikken?
Nei, hverken systemet eller butikken trenger tekniske oppdateringer på grunn av geoblokkeringsforbudet.

Må jeg oversette butikken til andre språk?
Nei, dette er ikke nødvendig.

Må jeg endre mine kjøpsvilkår?
Det er ikkee nødvendig.

Må jeg endre prisene i nettbutikken?
Geoblokkerings reguleringen påvirker ikke prisene i nettbutikken din.

Kan fraktpriser være forskjellige fra land til land?
Ja, det er tillatt.

Trenger jeg gjøre endringer i butikkens skatteinnstillinger?
Nei, du trenger ikke gjøre noen endringer på skatteinnstillingene på grunn av geoblokkering regulasjonene.

Er det større risiko for bedrageri når jeg tillater bestillinger fra hele EU?
Nei, ikke nødvendigvis. Hvis du vil kan du bare tilby betalingsmetoder som garanterer at varene betales på forskudd.

Til hvilke land levererer logistikkleverandøren min?
De fleste store logistikkleverandører levererer til alle EU-land, men vanligvis til forskjellige priser. Kontroller selv hvilke alternativer som er tilgjengelige hos din logistikkpartner.

Jeg har opprettet egne nettbutikker for forskjellige land. Kan jeg sende kunder til rett butikk basert på kundens land?
Dette er tillatt hvis kunder kan bytte til de andre butikkene etter eget ønske.

Oversatt fra ePages blogginnlegg “Geoblocking in the EU: What merchants should know (for ePages Base)”.

-----Virke om geoblocking-----

 

Back

Share on social media