HIlsen fra Markku til alle nettbutikk entusiaster

Markku Korkiakoski

Uansett om du har drømt om å drive egen nettbutikk i mange år eller bare noen få uker, er mitt viktigste råd enkelt å greit bare å sette i gang og starte med det første steget på veien for å realisere din egen drøm. Jag har selv vært i bransjen siden 1992, og har sett mang en suksesshistorie bli født ut fra en drøm om å drive nettbutikk.

Innenfor netthandel er risikoene mye mindre enn i andre bransjer. Med en nettbutikk trenger man f.eks. ikke et fysisk lokale for å selge noe og man har da heller ingen utgifter for dette. I motsettning til at det finnes en fasit på hvordan man lykkes med e-handel, så finnes det mange forskjellige måter for å få det til. Viljen til å teste nye metoder er alltid fordelaktig, og hvis en måte ikke fungerer, kan man alltid prøve nye metoder for betjene kundene bedre, utvide sortimentet eller effektivisere markedsføringen.

Tenk gjennom hva du kan tilby kunder på nettet. Vær modig og beslutsom, samtidig som du har et klart mål for øyet. Det allikevel ingen grunn til å stresse, et steg av gangen med tålmodigehet, er en bra tilnærming av jobbenmed å byggge opp en nettbutikk. Det er viktig å investere i markedsføring, men enda viktigere er det å ta godt vare på kundene. Det bør tenkes gjennom hva som er bedriftens styrker; er du den blandt konkurrentene dine som har det største utvalget, den beste kundeservicen eller de laveste prisene? En nettbutikk kan også drives på siden av andret arbeide, og hvis det begynner å lønne seg kan en egen virksomhet gi muligheten til et mer fritt og uavhengig arbeidsliv.

Multikanal og fremtidige markedsplasser

Mobilitet og multikanal ble for noen år siden en sterk del av nettbutikkers hverdag. Multikanal betyr helt enkelt kundene i tillegg til datamaskiner bruker andre kanaler, både online og offline. F.eks. brukes mobiltelefoner og nettbrett nå i større grad til å gjøre innkjøp. Mange nettbutikker ser også at en fysisk butikk og en nettbutikk heller komplementerer hverandre enn konkurrerer med hverandre.

Neste steg i netthandelsutviklingen er oppveksten av nye markedsplasser. Når man søker etter produkter i USA eller sentraleuropa, finnes ofte resultatene med lenker til f.eks. Amazon, da nettbutikker ofte selger produktene sine på Amazon også. Norden har ikke hengt helt med i denne utviklingen, men jeg forventer at markedsplasser kommer til å spille en større rolle i den nærmeste framtiden, også her hos oss. Jeg oppfordrer alle som er interessert i e-handel til å følge med på denne trenden med et åpent sinn, også i dette tilfellet virker det som om markedsplassen og den selvstendige nettbutikken, i likhet med en fysiskbutikk og en nettbutikk, ikke slår ut hverandre,men komplementerer hverandre i synlighet og markedsføring.

Kanalene i sosiale medier er viktige, men en nettbutikk trenger sin egen hjemmebane

Sosiale medier har også betydelig forandret nettbutikkers liv. Gjennom sosiale medier er det enklere å bygge opp oppmerksomhet rundt nettbutikken, øke salget, håndtere kundebehandling og danne nettverk med andre aktører i bransjen. Det er derfor viktig å vite at sosiale medier er et bra verktøy, men det bør ikke være det enestebeinet man har å stå på. En kanal som er populær i dag er ikke nødvendigvis det i fremtiden. Endringer i algoritmer kan få synligheten til å rase i løpet av en natt. De viktigste aktivitetene skjer fortsatt i den nettbutikkens egne miljø, der kundenes konkrete bestillinger kommer inn. Ved å starte en egen nettbutikk har man også i prinsippet ubegrensede muligheter til å presentere produkter, presentere egne priser, betalingsmetoder og fraktalternativer. Aktiviteter i sosiale medier er definitivt et pluss, men de kan aldri erstatte en egen nettbutikk.

Vilkas intuitive tjeneste er lett å bruke, men hjelp finnes og få, også på norsk.

Helt fra dag èn har det vært viktig for oss å tilby en nettbutikkløsning som hver og en av våre 1700 kunder skal kunne bruke, uavhengig av alder og bakgrunn. Kodesnakk bruker vi bare oss i mellom, med kundene forholder vi oss med tydlige norsk.

Vilkas nettbutikkløsning er intuitiv og lett å bruke. Hvis man som kunde trenger skreddersøm av funksjoner og integratsjoner, har vi eksperter til dette. I tillegg tilbyr vi gratis support for alle kunder, via telefon og e-post. Ingen skal føle seg ensomme med potensielle utfordringer.

En fungerende netthandelsplattform er ukomplisert og sikker

Vi i Vilkas jobber kontinuerlig med utviklingen av nettverksmiljøets sikkerhet og funksjonalitet. Vi bruker aldri usikker teknologi og gjør ingen kompromisser når det kommer til datasikkerhet eller kapasitet.
Som Vilkas gründer og CEO er det viktigste for meg fortsatt framgang for våre kunder. I Vilkas nettbutikkløsning finnes nå flere hundre forskjellige funksjoner som våre kunder kan benytte for å bygge opp en så bra nettbutikk som mulig. Vi står ansvarlig for administrasjonen, utviklingen og oppdatering av funksjonene. Og vi forsikrer helt enkelt at nettbutikkene våre fungerer alle tider på døgnet, hele uka, året rundt.

<< Tilbake

Share on social media