Hva gjør at en nettbutikk selger?

Hva er det som gjør at en nettbutikk faktisk selger? Butikken må være enkel å navigere og den må alltid føles sikker å handle i. Ofte blir produktene litt usynlige under en stor bildeslider på førstesiden. På produktsidene mangler det i mange tilfeller tilstrekkelig informasjon om produktene, som kan gjøre at kundene ikke føler seg sikre nok til å gjøre et valg.

Startsiden

Når man ender opp i en nettbutikk, fra søkemotorer, sosiale medier, nyhetsbrev, lenker o.l., er det som regel førstesiden til nettbutikken man kommer inn på, hvis man ikke har søkt etter noe spesielt, og kommer direkte til produktsiden. Førstesiden må gi et bra førsteinntrykk av butikken, men også styre kunden mot produktene og kjøpet.

Det ikke godt nok å bare vise noen fine bilder på forsiden, for å selge. Det er viktig og også styre kundene mot butikkens sortiment. Vis kategorier og produkter tydelig på forsiden. Gjør det så enkelt som mulig å finne alle produkter, bruk gjerne en søkefunksjon og flere forskjellige kategorier. Hvis du bruker bilder, vær sikker på at bildene faktisk lenker til produkter eller sider som er relevante. Vurder å måle aktiviteten i butikken for å se hva som driver kundene mest, og oppdater innholdet ut fra resultatene. Sørg for at kundene enkelt kan kontakte dere, ved å tydeliggjøre kontaktinformasjon. Et alternativ kan også være å tilby en direktemeldingstjeneste i butikken

Produktsiden

Produktsidene gjør at butikken selger. Sidene skal gi kunden all den informasjon som kan være nyttig for produktet (og litt til), så kundene føler seg sikker på at produktet passer deres behov.

Produktbeskrivelsen skal fortelle om produktets formål og bruksområde, for å vekke et ønske om å eie det. Kundene skal føle at produktet dekker deres behov. Det er bedre å gi for mye informasjon enn for lite, spar ikke på ordene. Teknisk informasjon, materiale, mål osv. hjelper til for å forsikre kunden om at produkt passer. Det er ekstremt viktig at teksten ikke har skrivefeil, gå gjennom tekstene flere ganger, og hvis du har mulighet, spør også om noen andres hjelp til korrekturlesing av teksten.

Produktbildene er en viktig del av butikkens helhetlige utseende og pålitelighet. Bildene bør være av høy kvalitet for å øke butikkens troverdighet. Hvis det brukes flere bilder av samme produkt fra forskjellige vinkler eller i ulike miljøer, gir det kunden en bedre følelse av produktet og hvordan det ser ut og fungerer.

Produktanmeldelser er også viktig, spesielt hvis kunden ikke kjenner til produktet fra før. En kunde som leser om andre kunders erfaringer med et produkt, får direkte informasjon om hvordan produktet er, og anmeldelsene kan ofte være en avgjørende faktor i kjøpsbeslutningen. Man kan forsøke å få gamle kunder til å gi karakter og skrive anmeldelser ved å f.eks. sende e-post i etterkant av en bestilling, arrangere konkurranser eller gi en form for rabatt, hvis kunden legger igjen en karakter og anmeldelse. Det er viktig å ikke manipulere anmeldelsene. Ikke vær bekymret for dårlige tilbakemeldinger om produkter, det bare øker troverdigheten til anmeldelsene.

Mersalg nederst på produktsiden kan f.eks. vise relaterte produkter eller alternativer til det aktuelle produktet. Med automatisk mersalg/kryssalg kan det også vises produkter som andre kunder har kjøpt, noe som kan få kunden til å finne noe annet de kanskje vil ha.

En bonus ved at du tar hensyn til alt dette er at du også får et lite løft for søkemotoroptimeringen til butikken!

Back

Share on social media