Hva har vi lært av Billackering.eu? Del 1 av 3

I tillegg til å være CEO for Vilkas Group er jeg også CTO for Billackering.eu. Når jeg nevner dette, får jeg ofte spørsmål om hvordan det går for oss der.

Derfor ønsker jeg å dele her om vår e-handelsreise og hvordan det går for oss. Det hele startet for rundt 10 år siden. Min far var en tradisjonell kjøpmann i billakkeringsbransjen, hvor mye tid og penger gikk med til reiser for å møte kunder. Når han begynte å nærme seg 60 ble dette i overkant krevende. Samtidig lanserte Vilkas Finland's første kostnadseffektive og brukervennlige nettbutikkløsning. Da var jeg rask med å foreslå for min far at han kunne starte med salg av billakk på nettet. Først bare lo han av forslaget mitt: "Ingen kommer vel noengang til å kjøpe billakk på Internett. Det virker som det der med netthandel har gått i hodet på deg." Men på eneller annen måte, kanskje av medlidenhet,  gikk han med på å prøve på ut salg på nettet, og etter det har snøballen rullet.

Vi har i løpet av disse ti årene etablert en ganske stabil posisjon i billakkeringsbransjen i Finland, Sverige og Danmark. Omsettning har kommet opp i over en milion euro, der ca. 30% kommer fra Sverige og 10% fra Danmark. Samtidig har vi også ekspandert den fysiske tilstedeværelsen. Vi tror på konseptet med multikanal, og ser at det gir oss muligheten til å gi kundene være en bedre handleopplevelse. I tillegg til lager vi har i Uleåborg har vi også åpnet et lager og avhentningspungt i Vanda, utenfor Helsingfors. Dette gjorde vi våren 2018, med tanke på å forbedre kundebehandlingen for kundene i hovedstadsregionen. Omsettningen i de fysiske butikkene ligger fortsatt under 20%, men øker nå raskt ved at kundene søker til mer tradisjonelle handlemetoder og servictilbud igen. Min far kunne aldri sett for seg at hans småskala forretningsreiser, fulle av avgasser, skulle bli en betydningsfull og internasjonalt forretningskonsept på nettet. Bedriften har i høysesongen ansatt på det meste åtte eksperter på billakkering. Nå for tiden lever min far et lykklig og velfortjent pensjonistliv og min bror Kari Korkiakoski er CEO for bedriften.

Hva kan vi så lære oss av dette? I mitt perspektiv finnes det tre klare punkter:

  1. Man skal aldri si aldri.
  2. Man kan komme langt ved å spesialisere seg.
  3. Man kan være enklere å gå fra salg på nettet til en fysisk butikk, men å gjøre det motsattekan være veldig utfordrende.

Det finnes også andre ting jeg også ønsker å dele med dere. I neste del av blogginnlegget om Billackering.eu, går jeg gjennom hvordan vi har innstallert datasystemet vårt. Det som er mest interessant er kanskje dette, hvordan bygger man et skalerbart miljø som støtter internasjonalisering og multikanal, uten å gjøre kompromisser på kundservicen.

Tekst av Vilkas Groups CEO Markku Korkiakoski

 

Back

Share on social media