Nettbutikkens design - vinner konverteringsoptimalisering eller det visuelle?

Når nettbutikkens utseende utformes, gjelder det å finne en balanse mellom konverteringsoptimalisering og det visuelle. Et bra bilde eller en kul video som fyller hele startsiden, kan gi et heftig inntrykk på besøkende. Men hjelper det for nettbutikkens grunnleggende formål, salget? En nettbutikk kan selvfølgelig være både visuelt imponerende og samtidig selge bra, så lenge helheten er godt gjennomtenkt. 

Brukervennlighet

For at kundene skal kunne legge til et produkt i handlekurven og bestille, må det være enkelt å finne produktene. Hvis kategorimenyen og produktsøk plasseres så de er enkle å finne og bruke, blir veien til de rette produktene kort for kunden. Ved plassering av de ulike elementene, er det ingen vits å finne opp hjulet på nytt, det er ofte bedre å bruke plasseringer som andre nettbutikker vanligvis bruker og som kundene er vant til. På denne måten vet kunden automatisk hvor de skal se og klikke. For noen år siden gjorde vi en liten undersøkelse på hvordan ulike elementer er plassert(på svensk). Resultatene kan kanskje være litt utdaterte, men tanken om å gjøre bruken enklere ved å plassere elementer i butikken på vanlige steder, gjelder fortsatt.

Fremheving av produktene

I tillegg til kategorimeny og søkefeltet, er det også en god idè å løfte frem produkter allerede på butikkens startside. Helst høyt opp på siden, så besøkende slipper rulle seg langt nedover før produktene vises. Å fremheve produkter på startsiden har mange fordeler. Det forteller kunden hva slags produkter som finnes i butikken og kan vekke interesse for å se mer. Det skaper også et visuell aspekt med produktbilder, og det hjelper i tillegg søkemotorsynlighet for produktene som løftes frem. Her er et eksempel fra https://www.vitalamin.se

Bannere

Det er mange nettbutikker som viser en bildekarusell med bannere, på startsidan. Med bildene gis ett førsteinntrykk og de fanger effektivt oppmerksomhet. Det er med andre ord en bra idé å utnytte denne blikkfangeren til å fremme salg og vise frem tilbud, spesielle produkter eller populære kategorier. Ved å klikke på banneren kommer kunden raskt til produktene og kan bestille. Et annet alternative er å bruke bannere for å presentere tjenesteløfter. F.eks. "Fri frakt for bestillinger over 1000kr" eller "Levering innen 1-3 dager" eller andre ting som kan overbevise kunden om at nettbutikken er et bedre alternativ enn konkurrentene. Hvis bildekarusellen bare viser fine bilder, er dens eneste verdi å vekke følelser hos kunden, noe som også kan øke salget.

Bunntekst

Besøkende leter ofte etter kontaktopplysninger og annen informasjon om bedriften i bunntekstområdet på nettsidene. De vil ofte lese og vite mer før de føler seg trygge nok til å gjennomføre en bestilling. Derfor er det lønnsomt å liste opp alle mulige lenker til slik informasjon på samme plass, i bunnteksten. Generelle villkår, rettningslinjer for personvern og datalagring, vilkår for  levering og retur, betalingsmetoder, bedriftens kontakt- og bakgrunnsinformasjon, sosiale medier osv. Her er et eksempel fra Minhud.com:

Samme brukervennlighet og opplevelse på mobile enheter

I mobilversjonen må det tenkes på hvordan elementene skal få plass på en mindre skjerm, uten å miste hverken det visuelle eller brukervennligheten. Derfor må det ofte gjøres noen kompromisser i mobilversjonen. Kategorimenyen kan man f.eks. slå sammen under en menyknapp, som åpner hele menyen når den klikkes på, handlekurven kan vises som et enkelt bilde og en del elemener kan også kanskje skjules helt i mobilversjonen, hvis de ikke er helt nødvendige for brukervennligheten. Det viktigste er det samme i mobilversjonen, nemlig at kunden enkelt kan finne produkter og bestille.

Vi i Vilkas tilbyr kundene våre hjelp med å utforme nettbutiken.

  • Temabutiken har flere motiver som kan få alle butikker til å se moderne ut, også på mobil.
  • Små endringer i designet kan vi utføre med tjenesten vår minijusteringer
  • Det er også mulig å bestille skreddersydd design til nettbutikken fra oss. Kontakt salg@vilkas.no hvis du vil ha hjelp med å forbedre designet i butikken din!
Back

Share on social media