Øk hastigheten i nettbutikken - fjern fartsdumpene

Hvor raskt en nettbutikks sider lastes, har vesentlig betydning for kundeopplevelsen og derfor også for salget. Hvis en lenke fra søkeresultatet tar flere sekunder å laste inn, kommer en utålmodig surfer definitivt til å bli lei og gå til neste lenke i søkeresultatet. Også Google legger merke til dette og bruker siders hastighet som et kriterie ved opplisting av søkeresultater. Derfor bør alle som driver nettbutikk ofre noen tanker på nettbutikkens ladetid og fjerne eventuelle overflødige elementer som senker hastigheten på sidene.

Hvordan måle hastighet?

Det er mulig å måle hastighet med flere forskjellige verktøy. Google Analytics viser statistikk under Atferd -> Nettstedshastighet. Der vises f.eks. om ladetiden i noen tilfeller har vært spesielt høy. Da er det rom for å undersøke hva som kan ha forårsaket disse endringene i ladetiden, i de spesifikke tidsrommene.

En mer teknisk analyse med forbedringsforslag kan oppnås med Google Page Speedverktøyet. Analysen skiller desverre ikke på effekten av hvert enkelt forbedringsforslag i forhold til total hastighet på siden. Alle forslagene får lik vekt i rapporten, uansett om de utgjør store eller små endringer i ladetiden. Dette er fint å vite i forkant, når rapportene gjennomgås.

Et alternativ til Googles verktøy er Pingdom som ger en mer illustrativ rapport med vattenfallsmodellen där man kan se hur lång tid olika element tar att ladda.

Det viktigste ut fra et brukerperspektiv, er så klart hvor raskt siden lastes på skjermen. Mange funksjoner kan lastes også i etterkant av dette, men fra brukerens perspektiv er siden da allerede klar. Derfor er ladetiden som oppgis i rapporter ikke alltid like presis i forhold til brukeropplevelsen. Dette kan enkelt sjekkes på egenhånd, ved å bruke nettleserens Developer tools under Network. Det kan være en god idé å åpne siden i et privat vindu først, sånn at nettleseren ikke bruker cachen på maskinen til å laste inn noe av innholdet og det oppnås en mer genuin opplevelse i forhold til en ny besøkende i butikken.

Når siden lastes inn kan rapporten sorteres etter forskjellige kriterier, slik at det er lett å se hva som tar mest tid og deretter følge opp og fikse f.eks. dårlig optimerte bilder.

Hvilke ting påvirker hastigheten?

Nettbutikkens hastighet påvirkes først og fremst av servere og programmer som brukes, slik som e-handelsplattformen.

De som driver nettbutikken kan selv (etter å ha valgt leverandør) påvirke sidenes hastighet ved å holde innholdet rent og pent. Selv om nettverkstilkoblingene nå til dags er raske, kan det allikevel være bra å holde øye med filstørrelsene og mengde som blir lastet inn på sidene. Som vises på bildet av rapporten ovenfor, kommer den sammenlagte opplastningstiden fra ti- eller hundretalls små annrop. Hvis det kan gjøres forbedringer i noen av delene,  kan sluttresultatet bli merkbart.

Hvordan kan hastigheten på et nettsted forbedres?

Hvis du aldri før har tenkt på sidenes ladetid, kan du antageligvis gjøre relativt store forbedringer med liten innsats.

1. Lagre bilder i jpg-format

Png-formatet er bra for f.eks. ikoner, spesielt hvis det er nødvendig med transparente bilder, men alle større bilder er bedre å lagre i jpg-format. F.eks. et 1000x1000 piksel stort produktbilde i png-format kan lett være på 1,5 MB, mens i jpg-format kan størrelsen være rundt 250 KB, uten merkbare kvalitetforskjeller, i alle fall ikke som øyet kan se. 

2. Vurder om du kan la noe innhold utebli

Bakgrunnsbilder eller videoer som tar hele skjermen kan se bra ut, men spiser tid i opplastningen. Hvis startsiden har en bildekarusell, vurder om det er mulig å veksle mellom færre bilder. Her kan det også være veldig fornuftig å sjekke og optimere bildenes størrelse! 

3. Gjør bildenes størrelse mindre, allerede før de lastes opp på siden

Selv om e-handelssystemet skalerer bildene automatisk, er det allikevel bra å lagre bildene i en rasjonell størrelse fra starten av. For produktbildene kan man se på hva som er en passende størrelse for bilder i den største visningsformen de skal presenteres i. Lagre bildene i denne størrelsen. Bilder som er større enn oppløsningen på en normal skjerm (1920*1080) er allerede unødvendig store.

Bannere og bilder som legges til i selve innholdet bør også lagres i den størrelsen man ønsker å ha på de største visningene, helt fra starten. I nettbutikkens redigeringsverktøy kan bildene gjøres mindre, men selve filen blir ikke mindre, og ladetiden blir unødvendig lang. 

4. Egen kode i egne filer

Hvis butikkens design endres med egen kode (f.eks. CSS eller JavaScript) kan det være en god idé å lagre koden i .css- og .js-filer, og legge lenker til filene i nettbutikkens innhold. På denne måten lagres de i nettleserens cacheminne hos besøkeren, og når neste side så lastes vil de komme raskere fra cacheminnet. 

Hvis innholdet kopieres og limes inn i nettbutikken fra andre steder (som f.eks. fra et word-dokument), får man med ekstra formateringskode, og det kan være ganske omfattende. Det er bra å fjerne denne ekstra koden og bruke nettbutikens designverktøy eller eksterne css-filer for å redigere teksten. Dette hjelp også mye, hvis det i framtiden skal f.eks. byttes til en annen font på tekster i nettbutikken.

5. Fjern unødvendige eksterne tjenester

Ta bort innhold fra butikken som ikke er nødvendig lenger, f.eks. sporingskoder for markedsføringskampanjer som er avsluttet. Analyseringsverktøy, remarketing, live-chat og andre integrerte eksterne tjenester fungerer ved å sende data til disse tjenestene fra nettbutikken, hver gang en side lastes. Selv om disse tjenestene vanligvis lades asynkront og ikke direkte, påvirker det brukeropplevelsen og er alltid bra å ta bort når de ikke er i bruk. 

Ikke få panikk!

Ved optimering av ladetiden finnes det en risiko for å overoptimere. Endre kun innholdet og ta bort ting som virkelig ikke har noen påvirkning på brukeropplevelsen eller håndteringen av butikken. Sørg for at de forslagene du får fra andre faktiskt er relevante, og gjør bare store endringer hvis de kommer til å ha en positiv effekt på brukeropplevelsen. Overdreven finpussing for å øke hastigheten på sidene får ikke ta oppmerksomhet fra annet utviklingsarbeid eller markedsføring. Viktigst er det å være oppmerksom på ladetiden i det vanlige arbeidet med nettbutikken og forbedre ting ett steg av gangen.

Back

Share on social media