Søkemotoroptimering, en viktig del av nettbutikkens markedsføring

Sosiale medier har gitt nettbutikker tilgang til mange viktige og til og med kostnadsfrie markedsføringskanaler. En annen mulig kostnadsfri måte å markedsføre seg på er søkemotoroptimering(SEO), som på noen måter er enklere enn sosiale medier.

Hvorfor skal jeg søkemotoroptimere?

Den mest grunnleggende forskjellen mellom markedsføring på sosiale medier og på søkemotoroptimering er tidsrammen. Annonsering i sosiale medier er rask, det kan t.o.m. handle om kommunikasjon med kunder i realtid. Hvis et foretak ikke publiserer noe på Facebooksiden sin på to måneder, kan folk lett tro at foretaket ikke lenger er aktivt. Søkemotoroptimering er derimot en langsiktig oppgave, mye av arbeidet gjennomføres bare en gang, og hvis dette er velgjort kan det bære frukter i mange år.

Det gjøres titalls millioner søk fra Norge hver dag på Google. Der blir ofte informasjon funnet eller priser sammenliknet. 89% av Googles brukere åpner bare lenker fra den første resultatsiden. Hvis ikke nettbutikken din vises der, eller i hvertfall på den andre siden, betyr det at du mister en stor del av dine potensielle besøkende.

Hvordan behage både søekmotor og kunde?

Hver nettstedsansvarlig vil at egen side skal vises øverst i Googles søkeresultat, men hvordan er det hvis det først og fremst ønskes å ta hensyn til kundene, ikke søkemotoren? Disse to er heldigvis ikke nødvendigvis enten eller. Når det kommer til søkemotoroptimering liker både søkemotoren og kundene i stor grad samme ting:

  • Brukervennlighet og bra teknisk gjennomført funksjonalitet
  • Pålitelighet
  • Mangfoldig, aktuelt og relevant innhold

Ingen vil gå seg vill

Dagens mennesker er utålmodige, det vet Google. Google verdsetter nettsteder som fungerer bra, høyere enn nettsteder som fungerer dålig. Tenk på alle gangene du selv har forlatt en side eller ihvertfall bannet lavt for ventetid på noen sekunder ved innlastning av en nettside. Langstrakt lading senker brukervenligheten på siden og derfor også rangeringen i søkmotorene. I et tidligere blogginnlegg finne du noen bra tips for å øke hastigheten på nettsiden din.

En tydelig navigasjon er en annen viktig ting som påvirker nettstedets brukervennlighet. Ingen vil gå vill eller rundt i sirkel, hverken i den fysiske verden eller den digitale. Når en person leter etter informasjon på nettet spanderes i gjennomsnitt noen skarve sekunder per side, for å finne informasjonen man leter etter. Hvis besøkende ikke finner det de leter etter på den tiden, fortsetter søket på neste side. Derfor bør det vektlegges at nettbutikken er oversiktlig og lett å navigere rund i for å finne informasjon.

Gjennkjennelse og autoritet øker påliteligheten

Som med alle slags forretninger vurderer potensielle kunder også påliteligheten til handelspartnere på nettet. Det samme gjelder ved søker etter informasjon. I en brukers øyne øker nettbutikkens påliteligheten ved igjennkjennelse og autoritet. Når du har oppnådd bra resultat i søkemotorene, øker igjennkjennelsesfaktoren automatisk når nettbutikken vises gjentatte ganger på førstesiden i søkeresultater, og vil igjen forsterke brukerens inntrykk av at det er en kjent, ettertraktet og pålitelig informasjonskilde.

Igjenkjennelse og autoritet går hånd i hånd. nettstedet, eller egentlig hva som helst, vurderes til å ha en høyere autoritetsposisjon når det blir henvist til ofte. I mange tilfeller henvises det til noe gjennom en anbefaling eller ved å nevne det som en kilde. På nettet er en henvisning det smme som en lenke til noe. Når noen spørr om et eller annet i et forum eller på sosiale medier, blir ofte svaret git i form av en lenke til en side med mer informasjon om emne. I blogginnlegg og nyhetsartikler lenkes det ofte til informasjonskilden i teksten. Også samarbeidspartnere bruker lenker til hverandres sider. F.eks. kan tjenesteleverandører også lenke til sine referanser for å vise ferdige prosjekter.

Nytt innhold regelmessig

Autoritet kan også oppnås gjennom sidenes innhold. For at siden skal få en autoritetsposisjon og mange lenker, må innholdet på siden være relevant for brukere og det må oppdateres ofte. Et nettsted som har interessant innhold gjør at besøkende bruker mer tid der, dette vil igjen øke vurderingen som Googles algoritmer gjør. Google sammenligner også søkeordet med innholdet på nettstedet. Hvis nettstedet handler om noe brukeren leter etter, øker også rangeringen av nettstedet i Googles søkeresultater. Det lønner seg alltså ikke å forsøke å få besøkende til nettbutikken som egentlig leter etter noe helt annet. Slike besøkende forlater som regel siden øyeblikkelig og øker med dette bounce raten, som igjen er en indikator for Google om hvor relevant nettstedet er.

De viktigste sidene i nettbutikken bør i hvertfall ha beskrivelser og titler i orden, men hva mer lønner det seg å publisere? Google liker at innhold oppdateres. Derfor lønner det seg å legge til nye tekster i nettbutikken av og til. En måte å få nytt innhold på siden er å la kundene lage innhold, som f.eks. produktvurderinger og forskjellige typer forum. En naturlig måte å sørge for regelmessig nytt innhold på nettstedet er en blogg, der kan det skrives om nesten hva som helst som omhandler nettbutikken eller bransjen den opererer i. I en blogg kan man f.eks. presentere nye produkter, fortelle om tilbud, lage instruksjoner for utvalgte produkter, vise hva som skjer bak kulissene eller skrive om kundenes erfaringer med produktene. Gode bloggtekster kan også skaffe flere besøkende til butikken hvis de f.eks. deles i sosiale medier.

Det er ikke nødvendig å gjøre alt selv

Søkemotoroptimering i seg selv er ikke rakettforskning, spesielt ikke med de mange verktøyene som er tilgjengelige. F.eks. i Vilkas nettbutikker finnes en SEO-assistent som er et bra verktøy for å komme i gang med søkemotoroptimering.

Men det skal an ikke stikkes under en stol at søkemotoroptimering, og spesielt opplæringsprosessen tar tid. Hvis du ikke har tilstrekkelig med tid til disposisjon finnes det hjelp å få. Her i Vilkas har vi nettop startet å tilby SEO-tjenester som er gjort tilgjengelig etter ønske fra stressa nettbutikkeiere. Det finnes også mange foretak som er spesialiserte på SEO feltet.

Å bevege seg oppover i søkeresultatene er ikke noe som er helt umulig, men det som mye annet krever en del arbeid. Vilkas support hjelper gjerne til med informasjon og tips. Sammen kan vi få nettbutikken din til å klatre mot toppene.

Back

Share on social media