Spørreundersøkelse om internasjonal netthandel

Som tilbyder av en nettbutikkløsning med full støtte for internasjonalisering, er vi interessert i å vite mer om nettbutikkers vilje/hindre til å satse internasjonalt. Derfor har vi gjennomført en undersøkelse om internasjonal netthandel med leserne av daværende netthandel.no. I utgangspunktet er jo en nettbutikk tilgjengelig fra hele verden, og i vårt system er det enkelt å legge til flere språk for alle produkter og sider i nettbutikken. Vi har også integrasjoner til gode transportører og betalingsmetoder som kan brukes i mange land, samt valuta og mva matriser for en rekke forskjellige markeder.

Her er noe av det vi fant ut i undersøkelsen vi gjorde:

60% av deltakerne svarte at de driver nettbutikk allerede, av disse svarte 28% at de selger internasjonalt.

Videre fant vi ut at noen av de vanligste hindrene for å starte med internasjonalt salg var:

  • For tidlig i nettbutikk prosjektet for å satse internasjonalt.
  • Mangel på funksjonalitet for internasjonalt salg i nåværende system.
  • Vanskelig å få på plass gode nok transportavtaler.

Når vi spurte om utfordringer i driften av en nettbutikk ble markedsføring nevnt som den største utfordringen for halvparten av de forespurte nettbutikkene, en annen ting som kom opp var at mange finner det utfordrende å drive nettbutikken sin lønnsomt. Norden og Europa var de markedene flest uttrykte ønske om å ekspandere til, noen få ville selge i Amerika eller fullt ut globalt, ingen var eksklusivt interessert i å selge til Asia. Alle som svarte at de ikke drev nettbutikk fra før av, var interessert i å starte en nettbutikk og selge globalt.

Vilkas nettbutikkløsning har alle funksjoner du trenger for å selge internasjonalt, 13 tilgjengelige språk, mange forskjellige valutaer og ferdige automatiske mva tabeller for forskjellige markeder. Du finner i tillegg mange markedsføringsverktøy som kan brukes til lokal eller global markedsføring.

Ta kontakt så kan vi finne den rette pakken for deg og dine behov.

Back

Share on social media