Google AdWords

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Google AdWords tilbyr muligheter til å annonsere digitalt  for nettbutikken, i Googles søkenettverk og i Googles displaynettverk. En velkonstruert reklamekampanje i AdWords er kostnadseffektiv takket være nøye valg av målgruppe.

Opprett en Google AdWords konto

Logg inn i Google AdWords ved å opprette en konto hosGoogle. Du kan bruke samme konto for AdWords som forGoogle Analytics. Med en konto hos Google kan du håndtere kun en konto i AdWords.

  1. Opprett en konto for nettbutikken på adressen adwords.google.no

  2. Lag din første kampanje.

  3. Fyll inn faktureringsinformasjonen for kontoen din.

Når disse stegene er gjennomført, blir annonsene vist i søkeresultater og på de andre stedene du har valgt å vise reklame.

Oppfølging av resultater

I markedsføring er det ytterst viktig å måle hvor effektiv en kampanje er, slik at markedsføringsbudsjettet kan brukes på reklame som gir resulter og ikke sløses bort på tiltak som ikke har noen effekt.

For å kunne se om Adwords-kampanjene har generert salg, legger du til en kode på ordrebekreftelsesiden.

  1. Åpne adwords.google.no > Verkøy > Konverteringer

  2. Lag en ny konvertering, og gi den et navn, f.eks. ”Bestilling”

  3. Fortsett videre og følg anvisningene til programmet spør ”Hvem endrer koden på ditt nettsted?”

  • Velg ”Jeg endrer koden” og kopier den lange koden på ca. 20 rader.

  • Åpne siden Markedsføring > Google AdWords i nettbutikkens administrasjon og lim inn koden der.

Lag en lenke til Google Analytics

Når du tilknytter AdWords-kontoen med Google Analytics får du informasjon i Analytics-rapportene om annonsenes synlighet. Du kan legge til Analytics-kontoen i AdWords kontrollpanel på siden Min konto > Tilknyttede kontoer > Google Analytics.

Share on social media