Optimer nettbutikken for søkemotorer

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Et av Vilkas Groups viktigste mål i utviklingen av vår netthandelsløsning, er å gi butikkene så bra synlighet i søkemotorene som mulig. Det har vist seg at våre kunder har kommet opp blant de første i søkeresultater, uten overdreven arbeidsinnsats. Vi har automatisert de mest grunnleggende teknikkene for å bli synlig i søkemotorer. Nedenfor går vi gjennom de viktigste verktøyene for å øke synligheten i søkemotorer. I Mini-, Active- og Pro- butikkene er det også lagt til en assistent for søkemotoroptimering(SEO).

 

Tekniske løsninger for søkemotoroptimering

   

SEO- vennlig hierarki Kyllä XML-nettstedskart Kyllä
Meta nøkkelord og beskrivelser Kyllä HTML-nettstedskart Kyllä
Canonical-URL-adresser Kyllä Mikrodata for produktanmeldelser Kyllä
SEO- vennlige URL-adresser Kyllä Integrering i sosiale medier Kyllä
Redigerbare title-tagger Kyllä Assistent for SEO Kyllä
Automatiske alt-tagger for produktbildene Kyllä Statistikk fra butikken i Google Analytics Kyllä

 

Hva påvirker nettbutikkens synlighet i søkemotorene?

 

All optimering for synlighet i søkemotorer er langsiktig arbeid og trenger grundig planlegging.

 

Adresse (domene)

 

Nettstedets domenenavn er en avgjørende faktor på hvor høyt butikken kommer på listen over søkeresultater. Hvis domenenavnet ditt blir brukt som søkeord i en søkemotor, vil butikken din komme høyt opp på resultatlisten. Dette er lurt å tenke nøye gjennom for å finne det rette domenenavnet, før oppstarten av din nettbutikk.

Vilkas Groups nettbutikkløsning lager automatisk lettleste url-adresser fra produktnavn og produktkategorier. Du kan også endre disse url-adressene manuelt for hver side. I XML-nettstedskartet genereres korte og lettleste url-adresser, som gjør at bla. Google kan indeksere dem. Det blir også lagret en canonical-url link til de korte url-adressene, i nettstedets HTML-kode.

 

Title-tag

 

Title er nettsidens tittel. Den vises på toppen av vinduet i nettleseren og har stor innvirkning på søkeresultater. Tittelen på nettstedets startside består av navn og slagord, dette lagres på siden Innstillinger > Generelle innstillinger

På de underliggende sidene vil title-taggen vise produktnavn/kategorinavn, etter butikkens navn.

Dette kan enkelt endres manuelt for hver enkelt side.

Husk å begrense lengden på tittelen da Google kun leser de 65 første tegnene. Ikke bruk spesialtegn, kun vanlig tekst.

 

Meta beskrivelser og nøkkelord tagger

 

En meta beskrivelse-tag er en to linjer lang presentasjon, som vises i Googles søkeresultat, under linken. Vilkas Groups nettbutikkløsning genererer en meta beskrivelse-tag automatisk fra den korte produkt- eller produktkategori beskrivelsen i nettbutikken.

Skriv kort og konkret om produkter og kategorier, så det fungerer godt både for de som blar gjennom butikkens produkter og for de som søker etter produkter i f.eks. Google.

Du kan lage en meta beskrivelse-tag for butikkens forside, i feltet «Oppsummering for søkemotorer», på siden Innhold/Kategorier > Data ark visning > Generelt.

Meta nøkkelord er en annen tag, som genereres av de nøkkelordene som blir lagret for produkter og kategorier. Disse nøkkelordene har liten effekt på synligheten i søkemotorer.

 

Registrering hos Google

 

Opplys Google om den nye nettbutikken på siden Markedsføring > Søkemotoroptimering (SEO) > XML nettstedskart. Da sendes XML-nettstedskart til Google. Dette er bare nødvendig å gjøre en gang, og det kan gjennomføres straks etter du har åpnet nettbutikken for almenheten.

Innhold som har høy kvalitet gir bedre synlighet i søkemotorene.

Det er essensielt med høy kvalitet på innholdet i nettbutikken din. Er innholdet av første klasse, relevant og interessant, vil du få mange besøkende over tid. Dette vil igjen øke synligheten til din butikk, i søkemotorene.

I feltet «Lang beskrivelse» er det viktig å inkludere ord, som er sannsynlig at potensielle kunder bruker til å søke på internett, i beskrivelsene av produkter og produktkategorier.

 

Lenker

 

Lenker fra andre nettsteder til din butikk forbedrer synligheten i søkemotorer. Jo flere lenker som peker fra andre nettsteder til din butikk, jo bedre. Blogger, diskusjonsforum og nettsteder som er relatert til din bransje, er utmerkede steder for lenker til butikken din.

Sosiale medier har en stadig økende betydning i dagens samfunn. Det er derfor viktig å holde seg oppdatert og legge inn lenker derfra til nettbutikken, med tanke på synlighet og søkemotoroptimering. Lenker fra butikken til eksterne nettsider er også nyttige. F.eks. er det bra med lenker til produsenter og andre interessante lenker som kundene dine kan ha nytte av. Husk å sette innstillinger til å åpne eksterne lenker i nytt vindu.

 

Unngå disse tabbene

 

  • Ikke bruk samme beskrivelser for ulike produkter - Det vil bare gjøre at sidene konkurrerer seg imellom om synlighet i søkemotorene. Det samme gjelder hvis du bruker produsentens produktbeskrivelse, som antageligvis finnes identisk på mange andre sider. Dette gjør at du må konkurrere med dem om synlighet i søkemotorene. Vi anbefaler derfor å lage dine egne beskrivelser for hver enkelt side.

  • Ikke bruk begreper som ikke finnes i innholdet på siden - Sett for all del ikke «Lady Gaga» som title-tag, hvis siden inneholder og beskriver barneklær. Det har negativ innvirkning.

  • Ikke prøv å lure søkemotorene med «usynlig» tekst - Ikke skriv tekst med samme farge som bakgrunnsfargen eller med mikroskopisk skriftstørrelse. Disse forsøkene vil bli oppdaget.

  • Ikke bruk mer en tre søkeord pr. side -  Søkemotorene gjennomskuer overdrevne forsøk på å manipulere søkeresultatene og vil redusere synligheten til siden din.

 

Legg merke til HTML koden

 

Selv om du ikke trenger kunnskap om HTML språket for å benytte netthandelsløsningen vår, kan det være lurt å kontrollere koden som genereres av tekstbehandlingen. Hvis du redigerer mye på tekstens utseende, genererer tekstbehandleren unødvendig mye HTML kode. Prøv å unngå redigering av tekst med tekstbehandlings verktøy. Bruk heller de fonter og skriftstørrelser som er definert i utformingsverktøyet (I menyen under «Design»). Spesielt tekst som er klippet ut og limt inn fra Word, kan skape unødvendig mange HTML tagger. Store mengder HTML kode i forhold til selve teksten svekker søkemotoroptimeringen.

Når du lager titler for tekstsider, bruk «Overskrift» alternativet i tekstbehandleren og definer overskriftene som du ønsker i «Design» seksjonen på forhånd. Når du gjør det på denne måten blir overskriftene kodet inn i h1, h2, h3 tagger. Overskrifter som er skrevet i slike overskrifts-tagger får flere treff i søkemotorene enn vanlig tekst, m.a.o. det lønner seg å bruke potensielle søkeord i overskriftene.

Share on social media