Rask innføring

Her er en rask innføring i hvordan å komme igang med nettbutikk hos Vilkas. Følg stegene i denne guiden, så er du klar til å åpne dørene.

Dette bør du ha klargjort før du starter...

  • Ha en logo klar for nettbutikken.
  • Bedriftens kontaktinformasjon.
  • Bedriftens organisasjonsnr./mva registreringsnr(hvis nødvendig).

Administrasjonssidene: nettbutikkens kontrollsenter

  1. Øverst til høyre finner du noen viktige knapper. Hvis du vil se netbutikken trykker du på den grønne knappen "se nettstedet ditt", og nettbutikken åpnes i et nytt vindu. Med denne funksjonenkan du lett se endringer du har gjort i nettbutikken. Hvis du vil endre de personlige innstillingene dine, kandu trykke på navnet ditt. Klikk "Logg ut" for å avlutte administrasjonen.
  2. Menyen brukes til å navigere mellom de forskjellige sidene i administrasjonen. Klikk på et av alternativene i menyen, for eksempel "Innhold/kategorier", "Markedsføring" eller "Design", og en liste over de forskjellige sidene innenfor menyvalget blir tilgjengelig.
  3. Arbeidsområdet tar opp størst plass i administrasjonen. Her gjennomføres mesteparten av arbeidet for nettbutikken. Avhengig av hvilken side du er på er det forskjellige skjemaer eller diagramer som brukes til å oppdatere nettbutikksidene.
  4. I sidefeltet er det en seksjon for hjelp, favoritter og historikk, og hele feltet kan skjules for å gjøre arbeidsområdet større.

På noen steder i administrasjonen kan du se dette symbolet. Holder du pekeren over, vil du se en hjelpetekst for det aktuelle feltet.

Sett opp ditt eget design

Du kan selv gjøre endringer på nettbutikkens design og oppnå gode resultater, bare ved noen få klikk.
Før du starter kan det være lurt å lage en sikkerhetskopi av det nåværende designet, det kan brukes som utgangsppunkt for endringene du vil gjøre. For å opprette en sikkerhetskopi går du inn på
Design-> mine motiver, fra menyen. Notivet i bruk finner du øversti listen, klikk på knappen opprett sikkerhetskopi, og den vil bli lagt til nederst i listen.

Ved å bruke lenkene til designsidene for sikkerhetskopien, kan du gjøre endringer i designet, uten at de blir lagttil direkte i detaktive motivet. Dette er viktigere når butikken er åpnet og det kommer besøkende til nettbutikken, da er det best å se at endringer i designet tar seg bra ut, før de blirimplementerti butikken.

Avansert design
Med Avansert design har du full kontroll over designet ditt. For å starte velger du alternativet Design->Avansert design fra menyen.


1.Klikk på området du vil redigere.

2.Multifunksjonsfeltet viser automatisk de designalternativene som er tilgjengelige for det aktive området.
Å endre for eksempel bakgrunnsfarge for et område, kan ganske enkelt gjøres med noen få klikk. Å endre tekststørrelse er like enkelt. Klikk på Område, Skrifttype eller Sideelement for å se flere alternativer.

3.Du kan legge til nye elementer, som oversikt over handlekurven eller logo for en betalingsleverandør, ved å klikke på det blå plusstegnet “Legg til sidelement”. Du kan enkelt plassere elementene med musen. For å gjøre dette kan du holde musen over et element, deretter klikke på på symbolet for å flytte elementet ogholde venstremuseknapp til du finner den posisjonen du vil ha for elementet. Du kan også flytte elementer piksel for piksel, ved å klikke på symbolet med ruter(Juster elementer)

Legge til nye sider eller kategorier

Du kan enkelt legge til sider som "Om oss" og nye kategorier i nettbutikken. Bruk forhåndsvisningen for å legge til sider og kategorier på nettstedet.

Forhåndsvisning

Velg innhold/Kategorier fra menyen og klikk på forhåndsvisning av innhold.

  1. Hoveddelen av siden er forhåndsvisningen. En del områder her er oppmerket med stiplet linje. Disse områdene er tekstfelter eller områder det kan lastes opp bilder til. De kan redigeres direkte ved å klikke på dem.
  2. Multifunksjonsfeltet øverst på siden lar deg velge forskjellige alternativer ut i fra hvilket område som er aktivert.
  3. Den venstre delen av siden viser en oversikt over alle sidene på nettstedet. Du kan bruke listen til å opprette, flytte eller slette de forskjellige sidene

Husk å lagre endringene du gjør ved å klikke på den grønne knappen øverst i venstre hjørne. 

 

Opprette nye sider eller kategorier

Her kan du se hvordan du oppretter nye sider eller kategorier:

  1. Velg fra listen til venstre hvor siden/kategoren skal opprettes i sidestrukturen.
  2. Klikk på "Ny", til venstre i multifunksjonsfeltet.
  3. Velg Side/kategori og gi den et navn. La alternativet "Synlig" forbli nei, da kan du redigere og klargjøre siden før besøkende på nettstedet ser den.
  4. Klikk på "Legg til"
  5. Kontroller at siden/kategorien har havnet på riktig plass i strukturen. Hvis ikke, flytt den til riktig sted med knappen i multifunksjonsfeltet.
  6. Klikk på tekstfeltene i forhåndsvisningen og legg til innholdet som skal vises på denne siden/kategorien.
  7. Velg layout for siden. Du kan prøve forskjellige kombinasjoner, til du finner den du liker best.
  8. Klikk på synlighet i multifunkjsonsfeltet, og sett siden til synlilg og "Bruk". Nå kan alle besøkende på nettstedet se den nye siden/kategorien.
  9. Klikk på den grønne knappen "Se nettstedet ditt" for å se den nye siden/kategorien og kontrollere at alt er på rett plass.

Legg til produkter i nettbutikken

Nettbutikksystemet gjør det enklere en noensinne å selge produkter på nettet. Du kan legge til nye produkter ved noen få steg.

Legg til et nytt produkt

Det finnes flere forskjellige måter å legge til nye produkter. Her beskriver vi bare en av dem. Klikk på "legg til produkter" i kom igang listen, eller klikk Produkter -> Produkter i menyen. Da vises en oversikt over alle produktene i butikken.

Øverst til venstre finner du "Legg til", knappen todelt. Klikker du den nedre delen av knappen kan du velge hvilken type produkt du vil legge til, for eksempel et produkt med variasjoner eller et nedlastbart produkt. Et  produkt med varianter kan være en t-skjorte med forskjellige farger og størrelser og et nedlastbart produkt kan være f.eks en PDF-fil eller en musikkfil.

I dette eksempelet lager vi et enkelt produkt. Når du har valgt å legge til et nytt produkt vises siden på bildet ovenfor, der kan du starte med å fylle inn informasjon om produktet. Start med å legge inn produktnummer og navn på produktet. Fyll også inn pris og lagernivå. Her er det også felter for en hel del annen nyttig informasjon som for eksempel lang og beskrivelse, leveransevekt og produksent.

Når du har lagret den grunnleggende informasjonen for produktet, vises nye faner hvor du kan f.eks legge til forskjellige innstillinger for produktet og laste opp bilder.

Har produktet flere varianter som farge eller størreøse? Da klikker du på fanen "Varianter" og starter produktvarianthjelperen. Dette er en raskt og enkel  måte for å opprette et produkt med variansjoner.

Har du oppgitt all relevant informasjon og lastet opp bilder for produktet? Da er det på tide å tilknytte produktet til en kategori. Klikk på fanen "Kategorier" og velg den eller de ønskede kategoriene produktet skal vises under.

Nå gjennstår det bare å sette produktet som synlig under fanen "Generelt", sånn at kunder kan se det og bestille det fra nettbutikken.

 

Produktinnstillinger

For å komme til produktinnstillingene klikker du på Produkter -> Produktinnstillinger i menyen. Under fanen "Generelt" kan du kan du f.eks. bestemme om produktnummeret eller leveransevekten skal vises for kundene i nettbutikken. De andre fanene gir deg alternativer for å legge til tekster som skal vises for produktenes tilgjengelighet eller valg om aktivering av produktsammenligning m.m.

 

 

Opprette nye leveringsmetoder

Du kan tilby kundene dine forskjellige leveringsmåter.

For å opprette en ny leveringsmetode, klikker du på Legg til  på siden som finnes under Innstillinger > Levering, eller går inn på legg til leveringsmetode fra "kom igang" listen. Da vises en oversikt over de aktive leveringsmetodene i butikken din. Når du legger til en ny leveringsmetode, velger du først type for leveringsmetoden og lager et navn for den i butikken. Deretter kan du klikke på den nye leveringsmetoden i listen, for å sette opp innstillingene for leveringsmetoden.

Når du klikker på en leveringsmetode i oversikten, kommer du til innstillingene for denne leveringsmetoden. Der kan du sette opp de forskjellige innstillingene som skal gjelde for hver enkelt leveringsmetode. Det kan være om den aktuelle leveringsmetoden skal være standard, eller for hvilge land eller områder den er gyldig for. Under fanen Innstillinger kan du sette opp pris for leveringmetoden.

Hvis du har valgt en leverandør for leveringsmetoden, må du fylle inn nødvendig informasjon for den aktuelle leverandøren, under de forskjellige fanene(varierer fra leverandør til leverandør). Fordelen med å bruke leverandører her er at da er det opprettet godkjente leveringmåter.

När du har satt opp alle innstillingene for en leveringsmetode, kan du sette den som synlig og lagre, for å gjøre den tilgjengelig for kundene.

Opprette betalingsmetoder

Du kan tilby kundene dine mange forskjellige betalingsmetoder utover Klarna Checkout som følger med alle nettbutikkene våre. Du kan legge til f.eks forskuddsbetaling eller egen faktura.

For å håndtere betalingsmetoder klikker du på "Legg til betalingsmetode" i "Kom igang" listen eller Instillinger -> Betaling i menyen. Der får du en oversikt over alle betalingsmetodene i nettbutikken.

Klarna Checkout

Klarna Checkout er allerede lagt inn i nettbutikken. Du behøver ingen separat avtale med Klarna, Klarna Checkout aktiveres automatisk når du aktiverer nettbutikken. Klarna håndterer betalingene for deg, og du betaler kun en transaksjonsavgift når kunder bruker Klarna til å betale for ordre.

For å gjøre endringer på innstillingene for Klarna Checkout, klikker du på navnet i oversikten.

Andre betalingsmetoder

Det er også andre leverandørers betalingstjenester som er ferdig integrerte i nettbutikken. Disse kan velges og legges til i nettbutikken ved å gå inn på nedtrekksmenyen nederst på oversikten, velge leverandør og klikke Lagre. Ved siden av leverandørens navn trykker du på fullfør. Her vil du få instruksjoner for å kunne bruke den aktuelle leverandøren. Til slutt setter du betalingsmetoden som synlig under fanen "Generelt", og nå kan kundene bruke betalingsmetoden for å bestille i nettbutikken din.

DU kan også velge egne betalingsmetoder, hvis du for eksempel har en fysisk butikk eller et lager der kundene kan hente varene. Da kan du sette opp for eksempel "Cash on delivery" for å la kundene betale ved avhenting, eller "Gratis" hvis du vil tilby f.eks forskuddsbetaling, en betalingsmetode som ikke koster noe for kunden.

Håndtere bestillinger

När du har åpnet, lansert og publisert nettbutikken din, varer det vanlligvis ikke lenge før den første bestillingen kommer inn. Ordreri menyen er der du finner redskapene for å håndtere ordre. Hvis du velger Innboks vises en liste over alle bestillinger som ikke er behandlet.

For å se detaljene for en bestilling, klikker du på ordrenummeret. I statusfeltet kan du holde styr på hvilken status ordren har ved å se på ikonene. Under fanen Dokumenter kan du opprette faktura eller fraktseddler med noen få klikk. Hvis du velger Ordrer->Ordrer fra menyen, ser du en liste med alle bestillinger som har kommet inn, også de som er behandlet.

Bruk søkefunksjonen for å finne spesifikke bestillinger raskere.

Hvis du bruker leverandører, kan du se de forskjellige leveransene under Ordrer->Leveranser og under Ordrer->Transaksjoner kan du få oversikt over de forskjellige betalingstransaksjonene. Med "Innstillinger for ordredokumenter" kan du redigere malene for fakturaer og fraktseddler.

Mer informasjon om hvordan du jobber videre med nettbutikken

Vil du lære deg mer om hvordan du lykkas med den nye nettbutikken din?

Vi har flere forskjellige resurser som kan hjelpe deg:

Supportsider på norsk
Bloggen vår
Videoleksjoner(på engelsk)
ePages Blogg
ePages Forum

 

Share on social media