Returskjema

I følge de nye forbrukerkjøpslovene må nettbutikker tilby et standardskjema, på papir eller digitalt, som kundene kan bruke for å utøve angrerett og returnere produkter.

I Vilkas nettbutikker er det en funksjon som kan brukes for å tilby kunden utfylling av et skjema, direkte i butikken, i tilfelle angreretten benyttes.  Nettbutikken kan selv bestemme hvordan de ønsker å ta imot meldinger om benyttelse av angreretten, så lenge det finnes tydlige instruksjoner tilgjengelige for kunden.

Kunden kan bruke returskjemaet på tre forskjellige måter

  1. Registrerte kunder logger inn i butikkens "Mine sider", åpner ordren de vil bruke angreretten på fra ordrehistorikken og klikkar på lenken "Returskjema". Skjemaet er ferdig utfylt med kundens informasjon og den aktuelle ordren. Kunden kan i skjemaet velge hvilke produkter som skal returneres.

  2. Uregistrerte kunder kan bestille returskjema på e-post, ved å fylle inn e-postadresse og ordrenummer. Kunden mottar en e-post, med en lenke til samme type ferdigutfylte skjema som den registrerte kunden har tilgang på.

  3. Om kunden har mistet bestillingsnummeret eller har glemt e-postadressen sin, er det mulig å bruke et tomt skjema der det fylles inn personlig informasjon, dato for gjennomført handel og produktene som ønskes returnert (evt. Retur av hele ordren).

I nettbutikkens administrasjon finnes de innsendte skjemaene under Bestillinger > Returer. Når en kunde sender inn et skjema er det mulig å sende en automatisk bekreftelse, til kunden samt en kopi til nettbutikkens e-postadresse, på at skjemaet er mottatt.

Brukerveiledning

 

For å bruke denne funksjonen går du inn på menyen Instillinger > Retur innstillinger. Her kan du velge å legge til en lenke til returskjemaet direkte i ordrebekreftelsen, dette forsikrer at kunden mottar informasjon om hvordan utøve angreretten, når det er gjennomført en bestilling.

En lenke til returskjemaet kan også legges til som et element i lutformingen ved å gå inn på menyen Design > Avansert design. Velg "Sett inn sideelement" der du ønsker å plassere lenken og velg elementet fra emneområdet "Handlekurv og ordre".

E-postmeldingene aktiveres under Innstillinger > E-posthendelser. Når kunden bestiller et ferdigutfylt returskjema, sendes e-postmeldingen "Returskjema for bekreftede brukere", som inneholder en lenke til skjemaet. Når en kunde sender inn et returskjema, kan man sende tillbake en "Returbekreftelse". Det kan også sendes automatisk en kopi av returbekreftelsen til nettbutikkens e-postadresse for å få informasjon om når en kunde har sendt inn et returskjema.

Mottatte returskjemaer

I tillegg til at man kan få tilsendt en e-postmelding, kan man også se de innsendte returskjemaene, ved å gå inn på menyen Bestillinger > Returer. Derfra er det mulig å oppdatere statusen på returerene. Returenes status brukes kun internt i nettbutikkens administrasjon. Et innsendt returskjema betyder ikke at den originale ordren endres eller at produktets lagernivå oppdateres. Selve ordren blir ikke endret ved håndtering av returen, men kan endres ved å klikke på ordrenummeret for returen.

Informasjon om angrerett i kjøpsvilkårene

Informasjon om angrerett må ifølge loven gis tydlig i nettbutikkens vilkår. Forbrukerombudet har gitt ut enmal som kan brukes for å informere om angrerett.

Les mer om regler for netthandel:

Share on social media