Salg med forskjellige priser

Starter No
Mini No
Active Yes
Pro Yes

I nettbutikken er det mulig å selge samme produkt for ulike priser, til forskjellige kunder. For å gjøre dette, må kundene tilknyttes kundegrupper og det må lages prislister som definerer pris for hver kundegruppe.

I menyen Kunder > Kundegrupper kan kundegruppene som skal brukes opprettes. Hvis det opprettes en egen gruppe for registrerte kunder, kan kunder som registrerer seg automatisk legges til i denne gruppen.

I menyen Produkter > Prislister opprettes prislister for de prisene som skal være annerledes en den normale listeprisen. Det må også spesifiseres et tidsrom når prisene skal gjelde.

I innstillingene for prislistene bestemmes hvilke kundegrupper og/eller spesifikke kunder de alternative prisene skal gjelde for. Kundegrupper legges til under "Kundegrupper", og spesifikke kunder kan legges til under "Kunder". Hvis prislisten skal gjelde for nye kunder også, legges kundegruppen som er "Standard for bestilling uten registrering" til.

Det kan også være bra å kontrollere at prisene vises  direkte på produktsiden og ikke først i handlekurven. Innstillingen for dette finnes under Produkter > Prislister > Avanserte innstillinger.

Forhandlere må registrere seg som vanlig i butikken, evt. kan kunder opprettes direkte i administrasjonen på siden Kunder > Kunder for å få en kundekonto. Fra kunderegisteret kan kundene tilknyttes sin rette kundegruppe.

Definere priser i prislistene

Produktspesifikke priser legges til i Produkter > Produkter > [Produkt] > Priser. Her kan man fylle inn prisene i prislistene, avhengig av antall produkter. Først velges prislister fra rullegardinmenyene, siden nedre grense for mengde av produktet og den nye stykkprisen. Den normale listeprisen endres altså til "1 stykk = kvantumspris". Det kan også gis prosentrabatt i stedet for eller i tillegg til den nedsatte kvantumsprisen.

Hvis et produkt kun skal selges til en spesiell kundegruppe, kan dette gjøres ved å tømme feltet for “listepris” (under generelt i produktinnstillingene), og legge til kvantumspriser i prislisten som gjelder for den aktuelle kundegruppen. På denne måten vil produktet være synlig, men ikke være mulig å legge i handlekurven, siden det ikke er en tilhørende pris, for alle kunder som ikke tilhører denne kundegruppen.

Generell prosentrabatt

Hvis du ikke vil legge til egne priser for hvert enkelt produkt, kan du eventuelt anngi en generell prosentrabatt. Rabatten regnes ut fra summen i handlekurven, og gis for alle produkter. Dette kan legges til under Produkter > Prislister > [prisliste] > Handlekurvsrabatt.

 

Søkeord: videreselger, prisliste, prislister

Share on social media