Sosiale medier og e-handel

Starter Yes
Mini Yes
Active Yes
Pro Yes

Forskjellige sosiale medier brukes daglig, av massevis av mennesker. For e-handlere er dette en utmerket plattform for å treffe nye kunder. Dessuten er sosiale medier et kostnadseffektivt markedsførings- og kommunikasjonsverktøy.

I sosiale medier kan brukerne like/følge detaljerte temaer. Det kan også opprettes en gruppe med fokus på et veldig marginalt emne. Som følge av dette kan e-handleren segmentere sin målgruppe veldig nøye.

Kostnadsfri reklame

Sosiale medier er stort sett gratis å bruke, både for privatpersoner og foretak, noe som gjør terskelen for markedsføring lavere. Det eneste som investeres er tid. Det finnes også tjenesteleverandører som tilbyr hjelp til å markedsføre og synliggjøre kundene sine innenfor sosiale medier.

En viktig effekt av synlighet i sosiale medier er at det øker søkemotorsynlighet for nettstedet ditt.

Hvilke tjenester tilbys?

Det finnes et titalls eller kanskje t.o.m. hundretalls forskjellige tjenester. Før du starter markedsføringen av nettbutikken hos en utvalgt tjeneste, undersøk først hvordan den er som en besøkende. Det er viktig å vite hva som er egnet og hva som er uegnet oppførsel mot kunder. Overdreven reklame og for hyppige oppdateringer kan kanskje vendes mot deg og irritere potensielle kunder. På den andre siden kan det finnes mennesker som virklig liker produktene dine og anbefaler dem til sine egne kontakter. Dette er greia med sosiale medier: både bra og dårlige omtaler sprer seg raskt fra bruker til bruker.

Facebook

Facebook er kjent for veldig mange, noe som er en viktig faktor, når man overveier å bruke tjenestene deres. På Facebook kan brukere like en side eller et produkt, og foretaket kan kommunisere nyheter om produktene og butikken på sin side. Når en bruker liker siden vises det for alle brukerens kontakter og informasjonen spres.

Hvordan kan en nettbutikk dra nytte av sosiale medier i praksis?

Det kanskje viktigste du kan få ut av sosiale medier er lojale kunder. Når kundene dine kan følge med på hva som skjer i butikken og du samtidig følge med  på hva som sies om butikken (og om nødvendig, reagere på det).

Eksempel på ting du kan skrive om:

  • Events som man kan delta på

  • Kampanjer, tilbud og rabatter

  • Nye produkter

  • Nyheter og øvrig informasjon

Du bør også holde deg oppdatert og dele om butikken din, noen av produktene i butikken eller bransjen du opererer i blir nevnt i en interessant blogg eller i et tidsskrift. Husk å inkluder informasjon om nettbutikken også hvis du skriver egen blogg. Rabattkuponger er bra for å lokke lesere.

Tenk også på hvor ofte du oppdaterer i sosiale medier. Skriv ikke for ofte, kanskje en eller to ganger i uka (hvis det ikke skjer noe spesielt). Kundene kan bli lei hvis det kommer for mange og uinteressante innlegg. Det er på den andre siden viktig å være synlig i hvertfall en gang i løpet av måneden, så å det ikke ser ut som det ikke skjer noen verdens ting i butikken din.

Vær ærlig og åpen

Eftersom vi pratar om just sociala medier betyder det å ordet är fritt även för dina kunder. Detta kan användas för respons. Reagera snabbt och öppet även på negativ kritik.

Share on social media